Alles wat je wilt weten over hardlopen – Mariska van Sprundel

Oordeel: 10

Een briljante titel voor een boek waarin de wetenschappelijke kennis van dit moment op het gebied van hardlopen is samengevat.

Alles wat je wilt weten over hardlopen

Elke hardloper kent dit wel; op een verjaardagfeestje komt hardlopen ter sprake. Omdat iedereen weet dat jij een hardloper bent, wordt er meteen naar jou gekeken. En voor je het weet vliegen de clichés over de borreltafel.
“Je ruïneert je knieën met dat hardlopen.” “Het is slecht voor je hart, want die moet veel te hard werken.” “Er vallen – dat gebeurt soms helaas – doden tijdens wedstrijden, ik zou maar uitkijken als ik jou was.”
Of bij je loopgroep of atletiekvereniging. “Ik zweer bij bietensap, één week twee glazen per dag voor een wedstrijd (doe ik zelf).” “Merk X heeft een nieuw model schoen uit; met kleine springveertjes in de hak!” “Weet je wat echt goed is? ’s Ochtends gaan trainen en dan zonder ontbijt, je gaat enorm veel vet verbranden op die manier.”
En ga zo maar door.

En nu is er dan een boek wat – op wetenschappelijke basis – genadeloos afrekent met ongefundeerde stellingen, meningen en mythen. Want er wordt echt enorme flauwekul beweerd waarbij altijd weer gezegd wordt “ja, maar dit blijkt uit onderzoek, hoor!”

Bijvoorbeeld over schoenen. Ik loop nu al heel wat jaren hard en ik ging ook in de beginjaren braaf naar de specialist om me daar een paar schoenen te laten ‘aanmeten’. (je koopt daar niet een paar schoenen; nee, je laat ze ‘aanmeten’, dat klinkt professioneler).
Op zich niets mis mee, ik ben altijd (nou ja, bijna altijd) met een prima paar de deur uitgelopen.
Alleen moet je niet de illusie hebben dat precies dit paar schoenen blessures voorkomt of jou sneller maakt. Dat is gewoon niet zo. Een quote uit het boek van een wetenschapper:  ‘wat mensen allemaal relateren aan hun schoeisel is ongekend.’

Nog een leuke; rekken en strekken. Ook daarvan zijn veel mensen overtuigd dat het nuttig is. Weer een citaat: “rekken tijdens de warming-up doet in het beste geval niets voor de prestaties. In het slechtste geval is het nadelig.” Voila.

Drinken dan. Hoe vaak klinkt niet het – goedbedoelde – advies: “drinken voor je dorst hebt”
Dit is de titel van een kort hoofdstukje in het boek.
Fascinerend om te lezen. Want wat blijkt? Deze wijsheid is mede ingegeven door slimme marketing van producenten van sportdrankjes. Drinken op het moment dat je dorst krijgt is vroeg genoeg. Het menselijk lichaam geeft dit moment prima aan.

Het hele boek staat vol met dit soort voorbeelden. Ik vond het een verademing om te lezen. En prettig ook om te worden bevestigd in dingen die ik – op gevoel en boerenverstand – zelf ook al had ondervonden.

“Alles wat je wilt weten over hardlopen” is een dikke aanrader als je…euh…alles wilt weten over hardlopen. En volgens mij willen wij dit allemaal. Kopen dus en reken af met die fabels die soms over hardlopen worden uitgekraamd.

Mariska van Sprundel sluit elk hoofdstuk af met een tip. De meest waardevolle wil ik jullie niet onthouden: “Laat je niet gek maken door alle adviezen die je in winkels en op websites leest. De meeste zijn goedbedoeld maar slaan nergens op. Waar je je goed bij voelt, dat werkt vaak. Dus als compressiekousen goed voelen, gewoon doen. Met rekken en schoenen hetzelfde.”